For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

تحلیل تنش، طراحی سازه ای و ترسیم منحنی های پایداری بویه موج نگارایرانی

 "تحلیل تنش، طراحی سازه ای و ترسیم منحنی های پایداری بویه موج نگارایرانی"

چهاردهمین همایش صنایع دریایی

شعبانی، سعید- شمسی کهریزسنگی، محمد

چکیده :

بويه هاي موج نگار براي برداشت داده هاي موج از سطح درياها به ويژه فراساحل و آب عميق و ارسال آن به ساحل مورد استفاده قرار مي گيرند. مشخصه قابل توجه بويه موج نگار نسبت به انواع ديگر سازه هاي فراساحلي شناور اين است كه ضمن برخورداري از استحكام سازه اي لازم و پايداري هيدروديناميكي كافي بايد قابليت دنبال كردن پروفيل موج را داشته باشد. بنابراين بررسي اندركنش سازه بدنه شناور با خط مهار بويه يكي از موضوعات قابل توجه مي باشد. همچنين بررسي پايداري هيدرواستاتيكي و هيدروديناميكي بويه در فورس هاي دريايي مورد انتظار در محل نصب اهميت ويژه دارد.

در اين مقاله مدل سازه اي بدنه بويه موج نگار ايراني طراحي و ساخته شده در پژوهشكده علوم و تكنولوژي زير درياي دانشگاه صنعتي اصفهان با شرايط مرزي خط مهار تحت بارهاي محيطي باد و موج محل نصب بررسي شده است. در اين بررسي، استوانه مركزي آلومينيمي با المان پوسته، بدنه كامپوزيتي پلي اتيلن با المان پوسته تعديل يافته و فوم پلي استايرن تزريقي داخل پوسته با يك بستر ارتجاعي داراي سختي معين مدلسازي شده اند. مشخصات مكانيكي مواد به كار رفته در بويه از نتايج آزمايش هاي خواص مكانيكي و خوردگي انجام شده بر روي مواد به دست آمده اند. مدلسازي   و تحليل تنش ابتدا در نرم افزار CATIA V5 انجام شده و پس از برآورد اوليه مقاطع اجزاي سازه اي، در نرم افزار ANSYS مدلسازي نهايي انجام و با ترسيم كانتورهاي تنش در استوانه آلومينيمي و پوسته پلي اتيلن و مقايسه تنش هاي ايجادي با تنش هاي مجاز مواد كفايت مقاطع سازه اي بررسي شده است. در انتها بارگذاري هاي بحراني كه در آن ها شكست سازه اي بويه اتفاق مي افتد به دست آمده است.

در مرحله بعد مدل بويه در نرم افزارMaxsurf 11   وارد شده و محاسبات پايداري بويه انجام و نمودارGZ و نمودار مقايسه اي لنگر واژگوني ولنگربرگرداننده ترسيم گرديد.سپس بااستفاده ازضوابط موجود درآيين نامه هايBS6349و همچنينISO/FDIS12217  كفايت پايداري بويه در بارهاي محيطي باد و موج مورد انتظار مورد بررسي قرار گرفت. 

تحت نظارت وف ایرانی